Inbjudan till QGIS-träff och extra årsmöte Malmö, 19e-20e oktober 2017

[Träffen har varit, men du kan läsa nedan om du är intresserad av innehållet och upplägget]

QGIS Sverige bjuder in till extrainsatt årsmöte och QGIS-träff i Malmö den 19e-20e oktober. Programmet består förutom årsmötet av workshops och föredrag. Denna träff satsar vi mer på praktiska moment för olika kompetensnivåer. Huvudinnehållet kommer som vanligt att löpa från lunch till lunch, men denna gång kommer det även att ges fördjupningsworkshops på morgonen torsdagen den 19e.

Länk till Inbjudan och schema.

Region Skåne, Dockplatsen 26, Malmö

Avgift

500 kr för medlemmar
600 kr för icke-medlemmar. *
Anmälningsformulär kommer snart.

Årsmöte

Anledningen till det extra årsmötet är att ta beslut om riktat stöd till särskilda utvecklingsprojekt inom QGIS. Styrelsen kommer att föreslå ett antal utvecklingsprojekt som föreningens överskott kan bidra till, och förhoppningen är att kunna besluta om vilket eller vilka av dessa som är intressanta. Särskild information om detta går ut till föreningens medlemmar senast en månad innan årsmötet.

Styrelsens utvecklingsförslag

Föredrag

Ett par föredrag kommer hinnas med på torsdagen, men detta schema är inte helt satt än. Du kan räkna med ett pass om nyheter i QGIS i alla fall.

Workshops

Varje workshop förutsätter att du har med egen dator med QGIS installerat. Platserna är också begränsade, så medlemmar i föreningen har företräde, och så gäller först till kvarn.

Pythonprogrammering – Torsdag 8.30 – 14.30 (med paus för lunch)

Fredrik Lindberg från Göteborgs Universitet har labb med pluginutveckling och pythonprogrammering i QGIS.

Samhällsanalys och Metod – Torsdag 8.30 – 12

Anton Westholm från Region Skåne och Peter Möller från Region Dalarna håller fördjupningsworkshop och diskussion kring arbete med statistik, demografi och annan samhällsanalys i QGIS. Denna workshop är främst riktad till dig som redan arbetar med dessa frågor i GIS.

Introduktion i statistik och analys – Fredag 8.30 – 12

Peter Möller från Region Dalarna går igenom grunderna i att koppla statistik till karta, och ställa enkla samhällsvetenskapliga frågeställningar med QGIS.

Höjddata och Detaljplaner – Fredag 8.30 – 12

Derek Kippo från Ludvika kommun går igenom hur du kan arbeta med höjddata och storskalig data som detaljplaner i QGIS.

Grundintroduktion i QGIS – Fredag 8.30 – 12

Anton Westholm från Region Skåne ger en grundläggande introduktion i QGIS. Förutsätter lite grundläggande allmänna GIS-kunskaper.

Välkommen, önskar Styrelsen för QGIS Sverige!

* Om du ej har medel till avgiften (om du t ex studerar eller ej lönearbetar) så kan du delta kostnadsfritt i mån av plats, men dock utan luncher.